Porträtt Nils Kreuger
Källa: Svenskt Porträttarkiv
Nils Edvard Kreuger, född 11 okt 1858 i Kalmar, död 11 maj 1930 i Stockholm, Högalid. Föräldrar: köpmannen och skeppsredaren Johan August Kreuger (1821–1887) och Christina Elisabeth Lidman (1831–1878). Nils hade fem syskon.
Gift 1886 på Knapegården, Ryssby, Kalmar, med Berta Elisabeth von Essen (1857–1932). De fick två döttrar, Sofia Elisabeth (1887–1887), dödförklarad på dagen för födelsen och Elisabet, född 1889 i Paris, död ogift 1953 i Stockholm.
Nils var kusin med Ernst August Kreuger (1852–1946), far till finansmannen Ivar Kreuger (1880–1932).
Nils Kreuger är begravd på Södra kyrkogården i Kalmar.
Efter läroverksutbildning i Kalmar började Nils Kreuger (namnet uttalas Kröger) 1874 sina studier vid konstakademin som elev vid Konstakademiens principskola 1874–1877, vid Edvard Perséus fria målarskola 1878–1880, bosatt i Paris 1881–1887 där han studerade på Atelier Colarossi och besökte den nordiska konstnärskolonin i Grez-sur-Loin, i Varberg 1887–1896, i Stockholm från 1896, lärare vid Konstnärsförbundets tredje skola 1905–1908.
Hans konst utvecklade sig från folklivs- och genrebilder under tiden på Perséus skola, till friluftsmåleriet och senare impressionismen i tiden i Frankrike till att fånga upp postimpressionismen på Gaugains och van Goghs utställningar i Köpenhamn.
Mötet med Karl Nordström och Richard Bergh under elevåren växte till en livslång vänskap och enad syn på konstnärliga och konstpolitiska frågor. Detta fick en avgörande betydelse för svenskt konstliv när de gick in i opponentrörelsen mot Konstakademien.
Konstakademiens utbildning premierade kungar och fältslag medan naturalismen slagit igenom i Paris och på kontinenten. De unga konstnärerna med Ernst Josephson i spetsen bildade Opponenterna för att modernisera akademien.
Men Opponenternas brev 1885 med 84 svenska konstnärers krav på Konstakademien om modernisering, reform av konstutbildningen, utställningsverksamheten och konstnärsstödet avvisades helt. Detta ledde till bildandet av Konstnärsförbundet 1886 med Nils som självklar medlem.
Efter giftermålet bosatte paret sig utanför Paris men 1887 hittade han Varberg, en plats där han kunde koncentrera sig på sitt målande. Dit lockade han också Karl Nordström och Richard Bergh och skapade "Varbergsskolan" som ett begrepp i svensk konsthistoria, kulmen på 90-talets nationellt inspirerade, monumentalt formade stämningsmåleri. 1896 flyttade Kreuger till Stockholm, men fortsatte att tillbringa somrarna i Varberg några år. Från 1899 gick sommarresorna till Öland och Alvaret med dess betande djur som favoritmotiv.
Kreuger övergav nu det franskinfluerade måleriet för ett mörkare nationalromantiskt tonläge. Bönder och betande boskap är återkommande motiv. Varbergsskolan påverkades av syntetismen som förenklade formerna till stora färgfält. Kreuger tog också intryck av Vincent van Goghs teckningar och utvecklade en egenartad teknik där han med prickar och streck i tusch skapade mönster och underströk former i målningarna.
Han älskade det burleska vilket han uttryckte i skämtteckningar för bland annat tidningarna Palettskrap och Söndags-Nisse.
Efter flytten till Stockholm gjorde han stora insatser i Konstnärsförbundet som juryman vid utställningar, som vårdare av klubblokalen, vars möbler han ritade, etc. Han var med Nordström och Bergh den konstpolitiskt bestämmande kärnan i förbundet som hade utvecklats till en elitorganisation inom svensk konst medan flertalet konstnärer anslöt sig till den 1890 stiftade Svenska Konstnärernas Förening.
Kreuger gjorde en banbrytande insats för affischkonsten och tecknade många bokomslag. Kring sekelskiftet var han också verksam som illustratör, bland annat av Hallströms Döda fallet och Strindbergs Sömngångarnätter. År 1899 tecknar han också en serie julkort för Hallins Konsthandel.1904–1905 utförde han monumentalmålningar i Engelbrekts och Matteus folkskolor i Sthlm.
Under 1910-talet överger han detta personliga framställningssätt för att måla med bred, full pensel i en sorts neoimpressionistiskt påverkat fläckmanér.
Runt 1910 ger Paul Heckscher ut flera av Kreugers målningar, bland annat för ryska marknaden.
Under första världskriget ställer sig kronprinsessan Margareta sig i spetsen för en insamling till Landstormen och Röda korset. Till denna bidrar stora delar av eliten i det äldre gardet av konstnärer, däribland också Kreuger.
Korten lanserades december 1899 av Hallins Konsthande tillsammans med andra julkort av Ottilia Adelborg och Gunnar G:son Wennerberg,. De tre kort jag hittat av Nils Kreuger är utformade som handräckningskort med blank baksida, korten av Ottilia Adelborg finns både med blank baksida och vykortsbaksida.
Paul Heckscher var en av de stora vykortsförläggarna i början av 1900-talet med kontor och utgivning i åtminstone Stockholm, Köpenhamn, St Petersburg och Berlin.
Copyright @ All Rights Reserved