Mattis Hahr Grundell
Källa: Svenskt porträttarkiv
Julia Matilda (Mattis) Hahr-Grundell, född 6/2 1879 i Västerås, död 7/5 1951 i Gävle, var en svensk målare, vykortskonstnär, teckningslärare och konsthantverkare.
Hon var dotter till länsagronomen Adolf Robert August Hahr och Ragnhild Hilma Theresia Ljung-Lindström och från 1905 gift med majoren Oscar Petrus Grundell.
Hon var mor till Olof Grundell (arkitekt) och Märta Grundell-Grünewald (konstnär och gift med Isaac Grünewald) samt syster till Clary (internationellt framgångsrik tapetmönsterformgivare) , August (professor i konsthistoria) och Erik (stadsarkitekt Västerås) Hahr.
Hon är begravd på Skogskyrkogården i Gävle.
Hon studerade vid Västerås tekniska skola 1895–1898 och vid Högre konstindustriella skolan i Stockholm 1898–1902. och därefter ett år vid Glasgow School of Art samt vid Nääs slöjdseminarium.
Hon vistades i England, Nederländerna och Frankrike 1903–1905 där hon bedrev självstudier inom konsten.
Separat ställde hon ut på Gävle museum 1942 och hon medverkade i grupputställningar i bland annat Stockholm, Göteborg, Malmö, Rotterdam, London, Philadelphia och Glasgow. Bland hennes offentliga arbeten märks inredningen av bodegan Gyllene skeppet 1938 som ritades av sonen Olof. Hennes konst består av emalj- och metallarbeten samt tavlor med blommor och porträttminiatyrer i akvarell eller olja, samt textila mönsterritningar. Hahr-Grundell är representerad vid Västerås konstmuseum Gästrike-Hälsinge nation i Uppsala, Glasgow School of Art och Gävle museum.
Mattis Hahr tecknade som många andra vykort under sin tid på Högre Konstindustriella Skolan i Stockholm.
De två kända serierna av henne består av 10 kort med blomsterspråket samt 7 kort med veckodagarna. Båda gavs ut på Bernhard Solléns Förlag, ett litet udda men ambitiöst förlag som existerade några år efter sekelskiftet 1900 tills innehavaren istället blev framgångsrik fastighetsmäklare. Båda serierna notiseras i SvD den 12 juni 1902.
De två serierna, särskilt blomsterspråket, är mycket sällsynta. Båda serierna är numrerade och har samma adressida. Serierna är tryckta på Centraltryckeriet, Stockholm och är försedda med en pärlram.
Tio kort I - X med nummerserien 23 - 32 med fyra eller fem blomarter på varje och en uttydning vilken hemlig kod som varje blomma förmedlar.
Samtliga kort i
Nummerserien fortsätter med N:r 33 - 39 där serien börjar med Söndag.