Axel Wallert, född 30 juni 1890 i Sankt Ilians socken i Västmanland, död 3 maj 1962 i Stockholm, målare, grafiker, tecknare och skulptör.
Han var son till byggmästaren Fredrik August Pettersson och Lovisa Eriksson och gift 1915–1935 med konstnären Sigrid Roos af Hjelmsäter och från 1954 med konstnären Eira Thelander. Han var far till Åsa Wallert-Pierrou och Göran Wallert.
Han är gravsatt på Skogskyrkogården i Stockholm.
Axel Wallert studerade vid Högre Konstindustriella Skolan i Stockholm 1909–1912 och vid Konstakademien i Stockholm från 1913. Han deltog 1915 i akademiens etsningsskola med Axel Tallberg som lärare. Han reste som Kommerskollegiums stipendiat till Tyskland 1913–1914.
Huvudsakligen blev Axel Wallert verksam i Stockholm fram till sin död 1962.
Han deltog 1918–1923 i utsmyckningen av Stockholms stadshus, där han gjorde målningarna i kassettaket i pelargången mot Riddarfjärden, takfoten under yttertaket på samma sida av huset, relieferna i nischerna på östra fasaden föreställande Stockholms yrkesmän genom åtta århundraden. Han dekorerade också en nisch och dörröverstycken inne i byggnaden. I huset hänger flera oljemålningar bland annat porträtten av konstnärskollegorna Aron och Gustaf Sandberg.
Åren 1915 till 1923 bodde han på Heleneborgsgatan 5A på Söder vilket gav bekvämt promenadavstånd över Pålsundsbron till Stadshuset.
Han arbetade 1920–1921 också som konstpedagog vid Althins målarskola.
Från 1921 blev han tillsammans med bildhuggaren Gustaf Sandberg hälftenägare av Ornässtugan i Ulriksdals slottspark, en kopia av Ornässtugan i Dalarna som byggdes som Sverige-Norges utställningsbyggnad på världsutställningen i Paris 1867 och flyttades till Ulriksdals slottspark av Karl XV. Alla folkbokföringsadresser verkar peka på olika Stockholmsadresser, utom 1940 års folkräkning där han anges driva egen verksamhet i Ornässtugan – den fungerade troligen som tillflykt och arbetsro från stadens brus.
Axel Wallert gjorde fler offentliga utsmyckningar, som Orfeus i Stockholms högskolas kårhus 1935 och en 50 kvadratmeter stor muralmålning med byggandet av Västerort på 1930-talet i Alviks medborgarhus i Stockholm.
Bland kyrkliga uppdrag fanns Gislaveds kyrka där han 1953–1955 utförde takmålningar, korvägg med mera och Hacksta kyrka med altartavlan Uppståndelsen, altarmålningar och väggmålningar 1934.
Wallert arbetade som stafflikonstnär och anslöt sig till ”den nya sakligheten under 1920-talet. Han målade porträtt, bland annat av dåvarande kronprinsen, blivande kung Gustav VI Adolf. Han målade landskap, aktmålningar och genremålningar från Italien och Sverige. Han arbetade med teckningar, etsningar, torrnålsgravyrer och linje- och akvatintetsningar, litografi och träsnitt och var medverkande konstnär i Föreningen för Grafisk Konst.
Wallerts originalproduktion för vykort förefaller att vara liten.
År 1913 medverkade han med ett kort i en serie utgiven av Kvinnorförbundet för Sveriges Sjöförsvar.
Jag har hittat tre helgkort utgivna av Ernst G Svanström med tidigaste stämpel 1915. Korten är ganska ovanliga, det finns säkert fler från förlaget.
Frams konstförlag har givit ut ett kort med foto av Cybele, ett verk från hans 105 målningar i kassettaket i pelargången mot Riddarfjärden på Stockholms stadshus.
Cybele är ett kvarter i Gamla stan som liksom nästan alla andra har namn efter grekiska gudar som inspirerat konstnären till målningarna. Kvarteret omges av Skräddargränd i norr, Västerlånggatan i öster, Tyska brinken i söder och Stora Nygatan i väster.
Den 13 december 1913 dök en notis upp i SvD att förbundet hade gett ut vykort av fröken Skottsberg och hr Wallert med en avbildning av ett av Skottsbergs kort. Tyvärr inget om antal kort. Jag har hittat två kort signerade Skottsberg och ett kort med AW. Dessutom finns ett signerat Erik Hägg och ett osignerat, troligen också Hägg.
E.G.S.iS. gav ut vykort från 1905. Firman ombildades till aktiebolag 17 juli 1912, de här korten jag hittat är alltså utgivet efter det. Den tidigaste stämpeln jag hittat är 5 mars 1915 så korten är utgivna till påsken 1913, 1914 eller 1915. Något kryptiska serienummer tyder på att det finns fler av de ganska sällsynta korten.
Konstförlaget Fram fanns på Klara Norra Kyrkogata under de åren 1923-1960 som det existerade. Kortet är inte daterat men det verkar troligt att det gavs ut i närtid till Stadshusets invigning. Cybele är ett kvarter i Gamla stan namngivet efter Cybele, det grekiska namnet på den anatoliska modergudinnan.
Copyright @ All Rights Reserved