Lydia Skottsberg 1877-1949

Exempel på signaturer

Konstnärinnan var mycket intresserad av grafisk design vilket syns i hennes signaturer. Särskilt förkortningen L.Sg. kan vara svår att identifiera.

Porträtt

Källa: Svenskt porträttarkiv.

Fotograf och datering okänd.

Lydia Mathilda Skottsberg, tecknare, grafiker, vykortskonstnär och målarinna.
Född i Karlshamn 19 maj 1877 av rektorn C. A. Skottsberg och Maria Pfeiffer.
Död 14 september 1949 som patient på Stockholms sjukhem. Ogift.
Hon begravdes i den Skottsbergska familjegraven på Hvilans kyrkogård i Karlshamn.
Syster till Carl Skottsberg, botaniker, forskningsresande och konstnär som bland mycket annat deltog i första svenska Antarktisexpeditionen 1901–1903 och grundade och förestod Göteborgs botaniska trädgård.

Brevmärke som reklam

 

Utbildning och karriär

Lydia Skottsbergs far var rektor för läroverket i Karlshamn. När han avled 1886 blev änkan ensam med fyra minderåriga barn under knappa omständigheter. Modern flyttade hösten 1893 med sina barn till Stockholm.

Redan i Karlshamn tog hon lektioner i akvarellmåleri för fotografen och målaren Hjalmar Falk. Kunskaperna använde hon för sin försörjning och målade porträttbilder av vänner och bekanta och dekorerade träföremål som svepaskar, så kallade äskor.

Vid 16 års ålder 1893 började Lydia Skottsberg sin konstnärliga utbildning vid Tekniska skolan (nuvarande Konstfack) i Stockholm. Hon fortsatte vid Högre konstindustriella skolan (nuvarande Konstfack) 1896—1899. Studierna blev framgångsrika och hon fick flera priser och stipendier. Under studietiden utförde hon regelbundet teckningsarbeten åt Thor Thorén, senare rektor vid Tekniska skolan.
Lydia Skottsberg fick arbetserbjudanden från Bruzewitz Litografiska anstalt i Göteborg och valde i augusti 1899 att ta anställning i Göteborg.

Ett år senare sökte hon till Konstakademien i Stockholm där hon bedrev studier 1900—1903, bland annat i etsning för Axel Tallberg.
Lydia Skottsberg som blev en mycket ansedd och anlitad grafiker byggde redan under studietiden upp ett kontaktnät med förläggare och tidningsutgivare. Hennes mångsidighet med kunskaper i etsning, träsnitt och litografi var en tillgång, som passade inom småkonsten för den växande kommersiella tryckerimarknaden som blev hennes primära verksamhet.

Efter akademin fick hon ett yrkesstipendium från Kommerskollegium för en tre månaders studieresa till Danmark, Frankrike, Tyskland och England.
Syftet var att studera trycksaker och bokband. I reseberättelsen berömmer hon den danska bokkonsten som undvek jugendstilens ”tomma innehållslösa godtköpslinier”. Danskarna präglades av ”våra mästare” japanerna.

Men framför allt präglades hon av intrycken från London och William Morris. Hans tecknade typer, användande av handgjort papper, konstnärliga teckningar, prydligt ornerade initialbokstäver, mönster med figurer och blomornament i svart och rött och den hantverksmässiga metodik han missionerade gjorde stort intryck.


Lydia Skottsbergs vykort

Det tidigaste kortet jag hittat är troligen utgivet 1903-1905 med Norrlandsmotiv och avsett att locka turister till Sverige. Utgivare är Turisttrafikförbundet Stockholm.

Det finns en hel del vykort med hennes signatur från senare delen av 00-talet och första halvan av 10-talet. Genomgående är att de är sällsynta. 

De flesta är jul- och nyårskort, några utan förlag men de flesta är utgivna av Stenders Förlag som hade huvudkontor i Köpenhamn men också ett kontor i Stockholm under denna perioden. Tidningsnotiser bekräftar utgivning av Carl Stenders förlag 1910, 1911 och 1912.


Åren 1913 och 1914 utförde hon också julkort med fosterländska motiv. År 1913 på uppdrag åt föreningen Kvinnor för Sveriges Sjöförsvar, 1914 efter världskrigets utbrott åt föreningen "Kvinnorna och landet".

År 1913 skänkte hon också ett vykort till föreningen De gamlas dag som under december samlade in pengar för att hjälpa fattiga äldre över vintern.

Stilmässigt rådde jugendstilen men Lydia Skottsberg avskydde de traditionella assymetriska jugendramarna utformade med organiska former utan idealiserade de japanska träsnittens konst. Detta syns i hennes vykort med undantag för De gamlas dag-kortet och korten för Kvinnorna och landet 1914. Dessa är utförda i traditionellt svenskt träsnittsmaner.  


Samtliga kort funna kort är i formatet 14x9 cm. Alla kort saknar titel och nummer och har delad adressida med undantag av kortet utgivet av Turisttrafikförbundet som har titel och odelad adressida.

 

Turisttrafikförbundet Stockholm

Turisttrafikförbundet bildades hösten 1902 med syfte att öka tillströmning av och intäkter från turism i Sverige. Medlemmar var de stora hotellen, resebyråerna, järnvägsföretagen och fartygslinjerna. Till årsstämman 1903 rapporterades att under det första året hade de tryckt och skickat 70 000 vykort med turistvänliga vyer och text på engelska eller tyska till privatpersoner utomlands. Årsmötet gladdes åt en ökad turisttrafik, och speciellt att ökningen framförallt bestod av engelsmän eftersom tyskar var mindre spendersamma.


Framför allt ansågs Lapplandsexpressen lockat många engelsmän att ta tåget norrut istället för att fortsätta till Ryssland.

Oklart hur många olika kort som getts ut och vilka år, eftersom kortet nedan har odelad adressida bör det ju vara 1902-1905 - även om det skickades som trycksak och utgivaren kunde välja odelad adressida även efter april 1905 verkar det otroligt att de skulle underlåta att sätta dit en delad adressida med tryckt reklambudskap.

Utan förlag

Flera av korten är signerade -07. Troligen utgivna julen 1907.

Utan förlag finsk text

Samma bilder som i svenska upplagan, men kraftigare papper. Skickat med ryskt frimärke. Annan adressida.

Utan förlag och Carl Stenders förlag

Serien med silhuettfigurer är antingen utgiven vid två tillfällen eller är två helt olika serier. Två adressidor finns.

1. Utan förlag med BREFKORT (Carte Postale) på adressidan har tidigaste stämpel 1908. Troligen utgivna till julen 1908.

2. Den andra har Stenders Forlag, København tryckt men saknar BREFKORT i någon form. Tidigast stämplad 22/12 1911, troligen utgiven julen 1911.

Inte sett samma motiv med olika adressidor men bara sett enstaka exemplar av serien. Men visst bildar alla korten en fin julsaga!?

Carl Stenders förlag, Köpenhamn och Stockholm


Carl Stenders förlag var ett av Danmarks största vykortsförlag som en tid också hade kontor i Stockholm.


Osäker på den exakta utgivningstiden för varje kort utan har ordnat dem i motivserier. Dokumenterat i tidningsnotiser är utgivning till jularna 1910, 1911 och 1912.

Varianter finns på GJ/GNÅ. Några varianter i 10,5x7,5 cm storlek har också hittats.


Interiör från Stenders Stockholmskontor.

Flera av korten i serien med vinterklädda barn med blommor är signerade 1911. Tidigaste stämpel 1911. Troligen utgivna till julen 1911.

Serien med vintersportare saknar signering med årtal men tidigaste stämpeln är 1908. Troligen utgivna till julen 1908.

Utan förlag

Två julkort med oklar härkomst och utgivning. Odelad baksida men båda exemplen stämplade 1910.


Ett Påskkort utannonserat till påsken 1915 och också stämplat då.


KVINNOFÖRBUNDET FÖR SVERIGES SJÖFÖRSVAR

Serien gavs ut till julen 1913 av Kvinnoförbundet för Sveriges sjöförsvar som ägnade sig åt att samla in pengar och göra aktiviteter för att stödja svenska flottan och stärka dess moral. Det fanns två föreningar, i Stockholm och Karlskrona. Många av medlemmarna var fruar till höga flottofficerare och deras nära vänner. Serien presenteras i SvD 17 december 1913 tyvärr utan att ange antal kort men de två konstnärerna presenteras: Lydia Skottsberg och Axel Wallert. Jag har hittat fem kort i serien, tre signerade Skottsberg, ett signerat AW för Axel Wallert och ett osignerat, troligen Wallert.

FÖRENINGEN DE GAMLAS DAG

Föreningen de gamlas dag samlade in pengar för att stödja fattiga äldre. År 1913 skänkte Lydia Skottsberg ett vykort att användas vid de olika aktiviteterna som ordnades under december 1913. Hasse W. Tullberg skänkte tryck.

KVINNORNA OCH LANDET

Kvinnorna och landet var en frivillig försvarsorganisation för kvinnor. Föreningen bildades 1914 av Eira Hellberg. Föreningen var baserad i Stockholm och verksamheten var inriktad mot att stödja försvaret genom upplysning och informationsspridning och att tillverka kläder och utrustning till landstormen. Kvinnorna och landet ingick i den rikstäckande organisationen Kvinnornas Uppbåd. De två teckningarna skänktes av Lydia Skottsberg och Firma Fahlcrants & Co skänkte tryck.

Lyckans Bank

1915 var vanliga julkort inget för Lydia Skottsberg







Copyright @ All Rights Reserved