Hanna Pauli 1864 - 1940

Exempel på signaturer

Porträtt


Hanna Pauli. Källa Svenskt Porträttarkiv 


Hanna Pauli, född Hirsch 13 januari 1864 i Stockholm, Mosaiska, död 29 december 1940 i Solna. Föräldrar: musikförläggaren Abraham Hirsch och Paulina Meyerson. Konstnär.

 

Gift 28 okt 1887 i Stockholm med konstnären Georg Vilhelm Pauli. De fick tre barn, Torsten, född 1889, Göran, född 1891 och Rut Emerentia, född 1896.

Makarna Pauli är begravda på Nacka norra kyrkogård.

 

Utbildning och karriär

Redan som tolvåring började hon 1876 i August Malmströms konstskola tillsammans med konstnärer som Julia Beck, Karin Bergöö-Larsson och Eva Bonnier. Här lärde hon sig grunderna i teckning, akvarell och oljemåleri. År 1880 fortsätter hon till tekniska skolan och redan 1881 till målarskolan på Konstakademins "fruntimmersavdelning".  Vid Konstakademin räknades Hanna Pauli som ett av de stora löftena. Hon avstod från prestigegrenen historiemålning till förmån för porträtt- och landskapsmåleri. För målningen Vid lampan erhöll hon 1885 vid akademins 150-års jubileum hertiglig medalj.

 

Hösten 1885 flyttade hon till Paris och studerade på Académie Colarossi. Två år senare lyckades hon få ett porträtt av den finländska kollegan och ateljékamraten Venny Soldan accepterat till Parissalongen. Porträttet blev epokgörande genom sitt okonventionella innehåll och sin komposition. Hon hade valt att måla en kvinnlig konstnär mitt i skapelseprocessen. Soldan är framställd helt chosefritt och visar den osminkade och arbetande kvinnan - en sensation.

 

Hon gifte sig med Georg Pauli 1887 och bosatte sig en tid i Rom. De flesta kvinnliga konstnärerna vid tiden avslutar konstnärsyrket vid giftermålet men hon lyckades förena de båda rollerna. Makarna fick tre barn, hade ett stort hushåll med representation men Hanna kunde fortsätta måla hela livet. Hon hade noga valt en arbetskamrat, inte bara make. De fortsatte att umgås i samma kretsar som innan äktenskapet. De var ekonomiskt oberoende med gott om avlastning för att lösa vardagspusslet – när de flyttar från Fjällgatan 11 på Söder 1891 listar kyrkboken fyra anställda pigor.

 

Hon blev vice ordförande i Konstnärsförbundet 1890—1891. När Georg blev föreståndare vid Göteborgs musei rit- och målarskola 1893–1897 blev Hanna lärare vid samma skola.

Under 1890-talet påverkades Hanna Pauli av tidens stil: symbolismen. Till skillnad från sina manliga kamrater i Varbergsgruppen, som främst var landskapsmålare, höll hon fast vid sitt intresse för människor. I porträttet från 1893 av Verner von Heidenstam, som sitt alter ego Hans Alienus, blommade symbolismen.

 

Hennes måleriska fokus blev karriären igenom den egna familjen och vännerna. Hennes mest kända målning Vänner där Ellen Key sitter och läser för sällskapet Juntan. Målningen presenterar en krets, vars medlemmar alla tillhörde den nya kultur- och finanseliten.

 

Ellen Key var Hannas privatlärare i ungdomen, en tidig mentor med stor betydelse. De höll kontakten och flera porträtt resulterade.

 

Hanna och Georg Pauli byggde 1905 Villa Pauli åt sig på Värmdövägen 205 i Storängen, Nacka, ritat av Albin Brag. Där hade de var sin ateljé och där levde och verkade de livet ut.

 

Hanna Paulis gata är uppkallad efter henne i Fruängen. Gatan går från en gata uppkallad efter ”Sibiriens ängel”, Elsa Brändströms gata till Elsa Brändströms dagis.

 

Hanna Pauli är representerad på bland annat Nationalmuseum, Norrköpings konstmuseum, Bonnierska porträttsamlingen i Stockholm, Jönköpings läns museum och Göteborgs konstmuseum.

 

Hanna Paulis vykort

Hanna Pauli förekommer sparsamt på vykort från tiden. De vykort jag har hittat med signaturen är två porträtt, det ovan nämnda porträttet av utgivet av utan förlag ca 1910 respektive porträtt av Selma Lagerlöf utgivet av Grafisk konst utgivet under 1950-talet.

Fler kort utgivna av museer i modern tid förekommer.


 

Utan förlag

Kortet är ca 14x9 cm.

Grafisk konst

Kortet är ca 14x9 cm.

Moderna Musei-kort

Kortet är i A6-format.

Copyright @ All Rights Reserved